Semináře jsou určeny zejména učitelům všech stupňů škol a lektorům různých volnočasových aktivit, kteří chtějí své vyučovací hodiny nebo kurzy oživit praktickou činností (hrami, cvičeními, dramatizací) a tím směřovat k určitým cílům, rozvíjet osobnost žáka; učitelům, kteří chtějí naplnit zajímavou činností školy v přírodě, adaptační kurzy, třídnické hodiny; vedoucím, kteří hledají inspiraci pro letní, zimní či příměstské tábory.
NÁZVY A ANOTACE SEMINÁŘŮ – aktualizováno v září 2024
Seznam seminářů (u vybraných seminářů je v anotaci uvedeno číslo akreditace):
A) Semináře, které se hodí do výchovně vzdělávacího procesu – při práci s žáky ve třídě v ZŠ, SŠ; při práci s dětmi v MŠ
-
Improvizace ve škole (MŠ, ZŠ, SŠ)
-
Dramatizace pro učitele – cesta k divadlu (MŠ, ZŠ, SŠ)
-
Metody pro aktivní učení a aktivní vyučování (ZŠ)
-
Hra ve vyučování (ZŠ)
-
Vyprávění příběhů ve vyučování – storytelling (MŠ, ZŠ)
-
Dramatická výchova pro začátečníky, pro pokročilé (MŠ, ZŠ)
-
Techniky hlasitého čtení pro učitele (MŠ, ZŠ)
-
Jak připravovat adaptační kurz (SŠ, tábory)
-
Hry na seznámení a skupinovou sounáležitost (MŠ, ZŠ, SŠ, tábory)
B) Semináře osobnostně sociálního rozvoje – komunikace učitele s žáky, kolegy, rodiči
-
Osobnost žáka – Přiblížit se k žákům
-
Sociální komunikace pro učitele, lektory, vedoucí
-
Sociálně komunikační, prezentační a týmové dovednosti učitelů, lektorů, vedoucích, ale také žáků
-
Nonverbální komunikace pro učitele, lektory, vedoucí
-
Rétorika pro učitele, lektory a vedoucí, ale také pro žáky
-
Techniky jednání – Jak se bránit manipulaci – Asertivita
-
Komunikace s rodiči
-
Lektorské dovednosti
Ostatní semináře podobného typu je možné vytvořit na přání zadavatele.
ANOTACE SEMINÁŘŮ
A) Semináře, které se hodí do výchovně vzdělávacího procesu – při práci s žáky ve třídě v ZŠ, SŠ; při práci s dětmi v MŠ
Improvizace ve škole (pro učitele MŠ, ZŠ, SŠ)
Číslo akreditace: MSMT – 21177/2022-2-790
V semináři Improvizace ve škole se učitelé praktickou formou, s doplněním teoretického výkladu, seznámí s možnostmi rozvíjení dovedností žáků, které umožňuje improvizace. Prostřednictvím her a cvičení si sami na sobě vyzkouší, jak mohou své žáky dovést ke koncentraci, kooperaci, kreativitě a komunikaci při vyučování. Zásobník her jim pomůže obohatit své vyučování.
Dramatizace ve škole – Cesta k divadlu (MŠ, ZŠ, SŠ)
Číslo akreditace: MSMT – 21177/2022-2-790
Pokud by si učitelé v mateřské či základní škole chtěli se svými dětmi či žáky zahrát divadlo, které by nebylo jen lacinou exhibicí, parodováním učitelů nebo kopírováním známého divadla, ale bylo by především kvalitní divadelní inscenací, spojenou s radostí ze hry, pak mohou vyzkoušet tento seminář. Zamyslíme se nad tím, proč se vůbec divadlo hraje? Co chce cílovému divákovi sdělit? Jaké prostředky můžeme do divadelní inscenace zapojit? A hlavně, jak zapojit do divadla celou třídu MŠ (malou třídu ZŠ). Ukážeme si několik návodů, jak zdramatizovat prózu, poezii, ale třeba i písňový text. Tento seminář není přednáškou, zde si seminarista sám na sobě vyzkouší, jak se divadlo připravuje, hraje i režíruje.
Metody pro aktivní učení a aktivní vyučování (ZŠ)
Číslo akreditace: MSMT – 21177/2022-2-790
Tento seminář praktickou formou ukazuje metody aktivního učení a vyučování. Popřemýšlíme o tom, jaké hry a cvičení by si mohl učitel vymýšlet pro své žáky, aby lépe přijímali novou nebo upevňovali již vysvětlenou látku. Celý seminář bude o hledání přenosu mezi žákem a učitelem, o tom, jak žák vnímá informace, jak si je pamatuje nebo nepamatuje. Nečekejte hotové univerzální nápady, ale spíše cestu, jak si sami vymýšlet vyučovací postupy ve svém vyučovacím předmětu.
Hra ve vyučování (ZŠ)
Číslo akreditace: MSMT – 21177/2022-2-790
Seminář vede učitele základních škol ke smysluplnému a cílevědomému využívání hry ve výchovně vzdělávacím procesu. Vysvětluje, jakým způsobem je možné využívat hru k motivování žáků, k fixování učební látky a také zkoušení látky naučené. Seminář ukazuje, jak je možné hru vymyslet či upravit k účelu daného vyučovacího předmětu, jak ji zadávat a povzbuzovat, ale také reflektovat. Seminář je veden praktickou formou s doplňujícím teoretickým výkladem. Učitelé si všechny hry sami vyzkoušejí a zamyslí se nad jejich funkčností a také přesahem z roviny didaktické do roviny sociálně psychologické, tedy do sekundárního efektu, jakým je vytváření pozitivního klimatu třídy.
Vyprávění příběhů ve vyučování (storytelling) (MŠ, ZŠ)
Také se vám líbilo v neděli po obědě se posadit do křesla a poslouchat pohádku? Také máte rádi vypravěče příběhů? Z jakého filmu je tato věta: „Nevím, jak jinde, ale u nás se za přespání platí pohádkou.“
V současné době se obnovuje hluboce zakořeněná tradice vyprávění. Od Vladimíra Menšíka, přes Miroslava Donutila, po anglické názvy Stand Up a Storytelling.
Vyprávění je nejpřirozenější lidská činnost a zároveň umění. I když všichni vyprávíme často, je dobré tuto schopnost rozvíjet a zdokonalovat. Tento praktický seminář:
- Povede učitele k vyprávění příběhů před ostatními.
- Ukáže, jak vymyslet vlastní nebo interpretovat známý příběh.
- Poradí, jak si poskládat kostru příběhu.
- Vysvětlí, jak zaujmout posluchače (ať už jsou jimi děti nebo přátelé).
- Doporučí, jak učit žáky vyprávět příběhy.
Dramatická výchova pro začátečníky, pro pokročilé (MŠ, ZŠ)
Tento seminář vám představí dramatickou výchovu, která se dá aplikovat především při školní výuce, ať už ve stejnojmenném vyučovacím předmětu nebo jako vyučovací metoda, která doplní jiný vyučovací předmět. Seminář je možné připravit jak pro začátečníky, kteří s dramatickou výchovou ještě nemají dostatek zkušeností a chtěli by ji více poznat, tak také pro ty, kteří stále hledají další postupy a inspirace, co by mohli se svými žáky v tomto předmětu dělat.
Techniky hlasitého čtení pro učitele MŠ, ZŠ
Číslo akreditace: MSMT – 21177/2022-2-790
Seminář vede učitele mateřských škol ke správnému hlasitému čtení, které využijí při čtení pohádek a příběhů dětem, ale také při učení básniček dětí předškolního věku. Učitele základních škol vede k metodice hlasitého čtení, kterou mohou využít se svými žáky při výuce této dovednosti. Seminaristé se seznámí se základními pojmy, jakými jsou artikulace, intonace, barva hlasu, tempo, rytmus, pauza, důraz. V mnoha cvičeních si tyto techniky sami vyzkoušejí. Seminář provázejí i teoretické komentáře, jakých chyb se často děti při čtení dopouštějí a jakými metodami tyto chyby odstranit.
Jak připravovat adaptační kurz
Číslo akreditace: MSMT – 21177/2022-2-790
Seminář provede učitele základních a středních škol možnostmi, jak pro své žáky organizovat hry, které vedou k adaptaci na nový typ školy, nové učitele a nové spolužáky. Praktickou formou se učitelé seznámí s takovými typy her, které vedou jak k sebepoznávání, tak k pozitivní spolupráci žáků v menších či větších skupinách. Seminář je doplněný teoretickými vstupy, ve kterých se učitelé seznámí s nebezpečím organizování psychoher a s kontraproduktivním chováním žáků, které se může při hrách objevit. Seminář dodá učitelům sebevědomí, že i bez studia psychologie mohou své žáky přirozenou formou vést k vytvoření příjemného klima třídy, kterou jejich žáci budou navštěvovat minimálně čtyři roky.
Hry na seznámení a skupinovou sounáležitost (MŠ, ZŠ, SŠ, tábory)
V tomto praktickém semináři si spolu ukážeme mnoho her na zapamatování jmen všech seminaristů, aniž bychom si na oblečení museli připevňovat cedulky, ukážeme si, jak se představit ostatním. V další části si zahrajeme hry, které povedou k vytváření skupin. Jaké to je být členem skupiny? Pracovat pro skupinu?
B) Semináře osobnostně sociálního rozvoje – komunikace učitele s žáky, kolegy, rodiči
Osobnostně sociální rozvoj – Číslo akreditace: MSMT – 21177/2022-2-790
Osobnost žáka – Přiblížit se k žákům
Vnímají žáci skutečně všechno, co vyučovací hodina přináší? Kolik procent si žáci z vyučovací hodiny pamatují? Každý žák chce něco jiného, jinak se chová, jinak učivo přijímá. V tomto semináři si mohou seminaristé, vstoupením do role žáka, vyzkoušet, jak žák vnímá, myslí a následně jedná. Jaký způsob učebních informací preferuje? Kolik potřebuje instrukcí při zadávání učebního úkolu? Jak žák zkreslí přijatou instrukci a kolik vůbec instrukcí k činnosti potřebuje? Tento seminář se zabývá sociální a pedagogickou komunikací učitelů s žáky.
Sociální komunikace pro učitele, lektory, vedoucí
Proč druhý nechápe, když mu „naprosto jasně“ sdělujeme nějakou informaci? Proč se nám s někým komunikuje velmi příjemně a s druhým bychom komunikaci raději ani nezačali? Tento interaktivní seminář se formou her a cvičení zaměřuje na sociálně komunikační jevy. Uvědomíme si, proč je některé vysílání a přijímání informací nepřesné, jak komunikaci ovlivňuje sociální percepce, tedy to, jak vnímáme druhého účastníka komunikace. Uvědomíme si, jak bychom s někým komunikovat mohli, měli, ale také neměli, protože je to velmi nebezpečné a spíše si tím ublížíme. Budeme se věnovat jak podvědomé nonverbální, tak také vědomé (záměrné) verbální komunikaci.
Sociálně komunikační, prezentační a týmové dovednosti učitelů, lektorů, vedoucích, ale také žáků
V semináři si praktickou cestou vyzkoušíme různé formy sociální komunikace. Také se zaměříme na rétorické a prezentační dovednosti, které vám pomohou nejen při propagování školy či nějakého programu před veřejností. Součástí je i práce ve skupinách, práce v týmu. Vyzkoušíme si řadu her a cvičení, které můžete využít ve své výuce.
Nonverbální komunikace pro učitele, lektory, vedoucí
Denně se potkáváme s lidmi, působíme na ně a oni působí na nás. A to jak formou verbální, tak také řečí našeho těla – mimikou, gestem, přiblížením se či oddálením od osoby, se kterou jednáme, dotykem. Někdo se na nás uměje a my se vzápětí, aniž bychom tušili proč, usmějeme na něj. Někdo se zamračí a přenese špatnou náladu na nás – byť jsme do této chvíle měli náladu dobrou. Nemusí zaznít jediné slovo a my zrcadlíme všechno, co na nás druhý vysílá. Nonverbální kódy dešifrujeme a následně interpretujeme. Někdy se ale můžeme dopustit zavádějící interpretace a dostaneme se do konfliktu. To vše se odehrává jak v prostředí pracovním, tak v prostředí soukromého života.
Tento seminář si klade otázku, do jaké míry se dá nonverbální jednání lidí kolem nás správně dešifrovat a správně interpretovat. Praktickou formou si vyzkoušíme, jaké nonverbální signály podvědomě vysíláme a jak si vysvětlujeme signály druhých.
Rétorika pro učitele, lektory a vedoucí, ale také pro žáky
Číslo akreditace: MSMT – 21177/2022-2-790
Velmi často se nejen učitelé a lektoři dostávají do situací, ve kterých musí před rodiči, kolegy nebo před veřejností přednést řečnický příspěvek. Nebo musí jednat se zástupci různých institucí. V tomto semináři je možné dozvědět se a vyzkoušet si, jaké techniky by měl řečník zvolit, když chce promluvit k lidem nebo když chce s lidmi vést dialog. Seminarista si ujasní, jak se připravuje řečnický proslov nebo jakou dialogickou formu by měl zvolit při dialogu s druhými. Je možné vyzkoušet si i řešení konfliktních situací.
Techniky jednání – Jak se bránit manipulaci – Asertivita
Mnohdy se při jednání dostaneme do situace, které se říká „náročná“. Druhý s námi chce manipulovat. Tento seminář představuje různé techniky, jak se dá manipulaci bránit nebo jak ji můžeme předejít. Prakticky si vyzkoušíme i řešení konfliktních situací.
Komunikace s rodiči
Také vám někdy přijdou rodiče vzdělanější ve vaší profesi více, než jste vy sami?
V praktickém semináři si ukážeme, jak přemýšlet o komunikaci s rodiči, vyzkoušíme si určité techniky komunikace (tím nemyslím modelové dialogy). A protože s druhým můžeme komunikovat jedině tehdy, když dobře známe sami sebe a své možnosti komunikace, proto si v semináři ukážeme nějaké typologie – tedy popřemýšlíme, kdo jsme my sami, a jaké komunikační postupy podvědomě upřednostňujeme.
Lektorské dovednosti
Seminář je určen lektorům, kteří se pohybují ve volnočasové pedagogice a připravují kurzy pro žáky základních a středních škol. Během semináře se mohou zamýšlet nad osobností žáka, nad jeho myšlením, chováním, nad jeho nonverbálními signály, ale také nad tím, jak pro žáky připravovat a organizovat aktivity.